دستکش وینیل، لاتکس و نیتریل
دستکش وینیل، لاتکس و نیتریل بررسی و تفاوت ها

یکی از سوالاتی که اغلب استفاده کننده های انواع دستکش ها دارند این است. کدام نوع دستکش وینیل، لاتکس و نیتریل مناسب استفاده آنها می باشد .دستکش های وینیلی، دستکش های لاتکسی و دستکش های نیتریلی از پر کاربردترین آنها هستند.

دستکش وینیل چیست؟

وینیل از یک ماده مصنوعی به نام پلی وینیل کلرات ساخته شده است. همین ویژگی سبب شده است نسبت به دستکش های حساسیت زای لاتکس، مقرون به صرفه باشد. مواد ساخته شده در دستکشهای وینیل سبب شده است که این دستکش ها قابلیت کشتسانی بیشتری نسبت به سایر دستکش ها را داشته باشد. وینیل، دستکشی چند منظوره برای استفاده های عمومی و فعالیت هایی که نیاز به دقت لمسی در کار نباشد. این دستکش ها مانند دستکش های لاتکس نبوده و کاملا به دست ها نمی چسبند. در واقع دستکشهای وینیل ضخیم تر و گشادتر از دستکشهای لاتکس می باشند. همچنین در برابر اسیدها،قلیاها و الکل ها مقاومت خوبی دارند.

نمونه دستکش وینیلیدستکش وینیل اپی پرفکت

کاربرد دستکش های وینیل

کاربرد دستکشهای وینیل در تمیزکاری، آشپزخانه، نقاشی، مونتاز کاری، محیط آزمایشگاهی استفاده می شوند. همچنین به دندانپزشکان پیشنهاد می شود در انجام قالب گیری های دندان پزشکی از این دستکشها استفاده شود. زیرا سولفار موجود در دستکشهای لاتکس مانع سفت شدن ماده  قالب گیری می گردد.

دستکش لاتکس چیست؟

لاتکس از مایع شیری رنگ که از درختی به نام Hevea Brasiliensis  گرفته شده ،ساخته می شود. این دستکش ها در ابتدا در سال ۱۸۸۹ میلادی مورد استفاده قرار گرفتند. در طول این مدت صنعت بهداشت و درمان شروع به استفاده از دستکش جراحی نمود.

به منظور راحت دست کردن این دستکش ها  روش های متفاوتی است. مانند خیس کردن و یا استفاده از پودرهای گرد مختلف بکار گرفته شد. این پودرها شامل کربنات کلسیم، پودر تالک، تنوعی از محصولات نشاسته، و ترکیبی از تالک، هاگ و پودر لیکاپدیم (Lycopodium) است. لیکاپدیم ماده ای بود که به عنوان اولین روان کننده برای دستکش های لاتکس پزشکی استفاده شد. این ماده تقریباً به مدت چهار دهه مورد استفاده قرار گرفت. قبل از آن مشخص شده بود که این ماده اثرات مضری برای کاربر دارد. لذا استفاده از این ماده کاهش و سپس متوقف شد.

در عوض، تولیدکنندگان دستکش از پودر تالکم، که یک روان کننده غیرقابل جاذب بود، استفاده نمودند. در دهه ی ۴۰ میلادی دریافتند که این پودر نیز دارای عوارضی است. عوارض آن شامل چسبندگی و گرانولوما بودند. گرانولوما نوعی التهاب است که در بسیاری از بیماری ها به دنبال تحریک مزمن سیستم ایمنی یافت می شود.

انواع دستکش های لاتکس :

سال ۱۹۷۴ میلادی نوعی پودر مبتنی بر آرد ذرت در صنعت بهداشت برای استفاده در این نوع دستکش ها بکار گرفته شد. این پودر غیرقابل تحریک و غیرقابل جذب بود. در اوایل دهه ۷۰ میلادی، استفاده از این پودر در دستکش های لاتکس پزشکی آغاز شد. بنابراین این دستکش ها در دو نوع دستکش لاتکس پودری و دستکش لاتکس غیرپودری دسته بندی شدند.

نمونه دستکش لاتکس

کاربرد دستکش لاتکس

دستکش لاتکس هم مانند دستکش وینیل در محیط های آشپزی و  آزمایشگاه استفاده می شود. ولی با این تفاوت که دستکش لاتکس در هنگام معاینات نیاز به انجام کار دقیق با دست ، مناسب می باشد.

معایب دستکش لاتکس

از معایب دستکش لاتکس حساسیت خفیفی ممکن است ایجاد شود که سبب خشکی، خارش، سوزش، قرمزی پوست میگردد.در صورت استفاده مداوم از دستکش لاتکس این حساسیت ها شدیدتر بروز پیدا می کند.

دستکش نیتریل چیست؟

دستکش های نیتریل از اکریل و نیتریل و بوتادین مونومر (پلیمر سه گانه مصنوعی که از طریق لاستیک یکبار ولکانیزه شده (فرآیند پخت لاستیک) بدست می آید) تولید شد.

 دیده شد مقاومت شیمیایی بیشتری نسبت به دستکش های لاتکس دارند و برای کسانی که به لاتکس آلرژی داشتند، گزینه مناسبی بود. دستکش های نیتریل از یک ترکیب ضدآلرژی ساخته شده است که از لاتکس انعطاف پذیرتر و مقاوم تر در برابر پارگی و کار با مواد شیمیایی است. این دستکش ها عمر مفیدتری نسبت به انواع دیگر دستکش ها دارند و راحتی و نرم بودن نیتریل و همچنین الگوی چسبناک آنها نسبت به دستکش های وینیل، به راحتی و چابکی دست کمک بسیار می کند.

کاربرد دستکش های نیتریل :

کاربرد دستکش نیتریل در محیط های آزمایشگاهی، شیمیایی و یا آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه اکثر آزمایشگاه ها به منظور کاهش وقوع حساسیت به لاتکس در کارگران، دستکش نیتریل را جایگزین دستکش لاتکس می کنند. دستکش های نیتریل آزمایشگاهی با درجه بالای مهارت و چابکی، به منظور کاهش دادن ریسک حوادث و جراحات می باشد.

نمونه دستکش نیتریلدستکش نیتریل کرنبری مدل evolve 300

ویژگی های مهم دستکش های نیتریل

  • بدون لاتکس
  • مقاوم در برابر سوراخ شدن
  • ضد حساسیت
  • مناسب برای استفاده طولانی مدت
  • مناسب در موقعیت های که احتمال خطر در آنها زیاد است مانند مواد عفونی
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • عمر مفید طولانی

رنگبندی دستکش های نیتریل

دستکش های نیتریل در رنگ سیاه و آبی تولید شده است که باعث می شود به آسانی متوجه سوراخ دستکش شد.

راهنمای خرید دستکش وینیل، لاتکس و نیتریل و اینکه بهترین دستکش پزشکی کدام است؟

راهنمای خرید دستکش ونیل، لاتکس و نیتریل

حال اگر بخواهید یک انتخاب دقیق بین دستکش های نیتریل، وینیل و لاتکس داشته باشید، از بین انواع دستکش ها، دستکش های نیتریل می تواند بهترین گزینه باشد.

این دستکش همانند دستکش وینیل جایگزین مناسبی برای افراد دارای حساسیت به دستکش لاتکس است و از لاتکس مقاوم تر و از وینیل راحت تر و نرم تر است.

بهترین دستکش پزشکی دستکش نیتریل است :

طبق تحقیقات برانکارد دلایل بسیاری وجود دارد که نیتریل را بهترین دستکش از نظر درجه ی پزشکی معرفی کرده است. که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمام دستکش های نیتریل درجه پزشکی دارند و بدون لاتکس هستند. در نتیجه ضدحساسیت بوده و احتمال بروز واکنش های حساسیتی و ناراحتی های پوستی را کاهش می دهند.
  • نسبت به دستکش های وینیل و لاتکس ضخامت بیشتری داشته که سبب شده مقاومت آنها بیشتر شود و بنابراین به آسانی سوراخ یا پاره نشود.
  • همچنین سد محافظتی بسیار مقاومی می باشند و در برابر مواد شیمیایی مانند حلال های چربی و روغن ها مقاومت می کنند.
  • دستکش های نیتریل نسبت به دو نوع دستکش دیگر قابلیت انعطاف پذیری بیشتری داشته و خاصیت کشسانی بیشتری نیز دارد.
  • طراحی نرم و قابل انعطاف آنها، پوشش مناسبی را فراهم کرده است؛ همچنین الگوی چسبناک آنها به مهارت و چابکی دست کمک می کند.

چرا از بین دستکش وینیل، لاتکس و نیتریل،دستکش نیتریلی، ازدستکش وینیلی و لاتکسی مناسب تر است؟

  • تمام دستکش های نیتریل درجه پزشکی دارند. بدون لاتکس و ضد حساسیت بوده و احتمال بروز واکنش آلرژیک را کاهش می دهند.
  • نسبت به دستکش های وینیل و لاتکس ضخامت بیشتری را دارا می باشد. که سبب می شود مقاومت آن ها بیشتر و  بنابراین به آسانی سوراخ یا پاره نشود.
  • این نوع دستکش بسیار مقاوم می باشد و در برابر مواد شیمیایی مقاومت می کنند.
  • دستکش های نیتریل نسبت به دستکش های وینیل و لاتکس قابلیت انعطاف پذیری بیشتری را دارا می باشد. خاصیت کشسانی بیشتری را نیز دارد.
  • دستکش نیتریل بسیار منعطف است. در برابر پارگی و کار با مواد شیمیایی نسبت به دیگر دستکش های موجود در بازار مقاوم تر است.
  • دستکش نیتریل در محیط های آزمایشگاهی، شیمیایی و یا آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین، امروزه اکثر آزمایشگاه ها به منظور کاهش وقوع حساسیت به لاتکس در کارمندان، دستکش نیتریل را جایگزین دستکش لاتکس کرده اند.