سرنگ هامیلتون چیست
سرنگ هامیلتون چیست؟

سرنگ هامیلتون یک وسیله بسیار ظریف و نازکی است که دقت بسیار بالایی در گرفتن حجم مشخصی از سیالات را دارد.
در اواخر دهه 1940، کلارک همیلتون در دانشگاه Berkeley کالیفرنیا، انواع مختلفی از سرنگ‌ها را ساخت. در اوایل دهه 1960، کلارک برای جابجایی مایع در زمینه کروماتوگرافی گازی، جایی که اولین سرنگ میکرو جهت تزریق دقیق نمونه به دستگاه GC را ساخت. و بعد از آن سرنگ‌هایی با دقت بالا جهت تزریق‌ دقیق و حجم کم به سیستم‌های GC و HPLC تولید شد.

موارد استفاده از سرنگ‌های شیشه‌ای:

در مواقعی که سرنگ‌های پلاستیکی قابل استفاده نیستند، سرنگ‌های شیشه‌ای بسیار پرکاربرد هستند. گاهی حساسیت مایع در مواردی بسیار بالاست و یا سرنگ پلاستیکی ممکن است بر مایع تاثیر منفی داشته باشد. دو عامل اصلی از جمله کیفیت نمونه و مهارت کارشناس آزمایشگاه سبب می شود نتایج با درصد خطای کمتری اعلام شود. این سرنگ‌ها به دلیل ظرافت بالایی که دارند مایعات را در حجم‌های مختلف به دستگاه HPLC و GC انتقال می‌دهند.

چرا سرنگ هامیلتون را انتخاب کنیم؟

جنس این سرنگ‌ها اغلب از فولاد ضد زنگ، بوروسیلیکات و PTEE می‌باشد. اکثر این سرنگ‌ها دارای گواهینامه تاییدیه N.I.S.T هستند. به طور پیوسته تحقیقات وسیعی در شرکت هامیلتون جهت بهبود عملکرد، شکل و ظاهر سرنگ‌ها انجام می‌شود تا بهره‌برداری از سرنگ‌ها افزایش یابد .

کاربرد سرنگ هامیلتون:

شرکت هامیلتون طیف گسترده‌ای از سرنگ‌ها را برای کاربردهای مختلف در علوم زیستی ارائه می‌دهد. انواع سرنگ‌های معمولی، سوزن‌های سفارشی و سرنگ‌های تخصصی برای تزریق به عصب حیوانات، هامیلتون راه حلی برای بسیاری از کاربردهای دقیق انتقال مایعات دارد.

سرنگ‌ هامیلتون به دو دسته HPLC و GC تقسیم‌بندی می‌شوند. در روش‌های کروماتوگرافی که با دستگاه انجام می‌شود. مانند GC و HPLC وارد کردن نمونه به ستون دستگاه عمل بسیار مهمی است، که باید با سرنگ‌های دقیق و خاص انجام شود. به ویژه زمانی که اندازه‌گیری اجزای یک ترکیب مورد نظر باشد، کیفیت سرنگ می‌تواند نقش اساسی در صحت تجزیه دستگاهی داشته باشد.

تفاوت سرنگ‌های HPLC و GC

سرنگ‌ مورد استفاده در GC، دارای نوک تیز و برنده می‌باشد، تا با کمک آن بتوان درپوش پلاستیکی یا سپتوم موجود در ابتدای ستون را سوراخ کرده و نمونه را به ستون تزریق کرد. از طرف دیگر، سرنگ‌های مورد استفاده در HPLC نوک تیز نیستند و مانند یک پیپت برای وارد کردن حجم مشخصی از نمونه به ستون، عمل می‌کنند.

اشکال مختلف سوزن هامیلتون:

شرکت هامیلتون بسته به کاربرد مورد انتظار محقق چندین نوع سرنگ مختلف را به مشتری ارائه می‌دهد. تقریباً جهت هر برنامه کاربردی امکان سفارش سوزن در اندازه مختلف بر اساس طول، حجم و شکل آن امکان‌پذیر است.

مواردی که کمک می‌کند تا شما سرنگ مناسب را انتخاب کنید:

من یک سرنگ دارم، شماره قطعه چیست؟

اگر نیاز به سفارش مجدد سرنگ دارید اما نمی توانید مدل مناسب را سفارش دهید، ما با استفاده از 5 مرحله زیر به شما کمک می‌کنیم تا سرنگ مناسب را انتخاب کنید.

1- نوع سر سرنگ(Type / Series) : با مشاهده شکل سر سرنگ در قسمت انواع سرنگ هامیلتون در این مقاله می توان مدل سرنگ را تشخیص داد .

2- حجم سرنگ(Volume): با استفاده از حجمی که قرار است انتقال دهید می‌توان سرنگ خود را سفارش دهید.

3- اتصال سرنگ و سوزن (Termination) : همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌فرمایید انواع مختلف اتصال سرنگ و سوزن موجود است. با توجه به شکل سرنگ می‌توان سوزن مناسبی را انتخاب کرد .

  • (N) : سوزن به بدنه سیلندر سرنگ چسبانده شده است.
  • (Luer Tip Cemented Needle) LTN :سوزن به لوک قسمت سیلندر چسبیده است.
  • (Luer Tip) LT : مکانی جهت نصب سرسوزن‌های تزریقی دارد، قابل اتوکلاو است.
  • PTFE Luer Lock) TLL): اتصال به سرسوزن‌های دارای روکش نیکل، قابل اتوکلاو است.
  • (Removable Cemented Needle) RN : سرسوزن قابل تعویض که به نقطه صفر مدرج در سیلندر می‌رسد.
  • (Knurled Hub) KH : مخصوص سری 7000 و قابل اتوکلاو است.
  • (Sample Lock) SL :مناسب نمونه برداری از محیط و کار با دستگاه GC این مدل امکان قفل کردن سوزن با سرنگ را برای کاربر فراهم می‌کند.

4- انواع سر سوزن (Needle Style): سر سوزن بسته به کاربردهای مختلف انواع متفاوتی دارد که در زیر آمده است.

5- طول سوزن(Needle Length) : طول سوزن استاندارد برای سرنگ هامیلتون 51 میلی‌متر است.

انواع سرنگ هامیلتون :

  • سرنگ‌های Microliter : جهت انتقال مایعات اصلی با درصد رسوب خیلی پایین کاربرد دارند.
  • سرنگ‌های Gastight : بدون ایجاد نشت، ایده‌آل برای توزیع گاز و مایع هستند.
  • سرنگ‌های Calibrated : توسط شرکت سازنده کالیبره شده‌اند.
  • سرنگ‌های Digital : دقت آنالیز نتایج را بهبود می‌دهد.

سرنگ‌های Microliter:

این سرنگ‌ها فقط برای توزیع مایعاتی که مستعد رسوب نیستند استفاده می‌شوند. این مدل دارای پیستون‌های دست ساز از جنس استیل ضد زنگ هستند. اصطکاک کم و با حفظ شرایط صحیح نگهداری عمر مفید نامحدودی دارند. با این حال، جهت انتقال محلول‌های ناهمگن نیز قابل استفاده اند، به شرطی که کارشناس پس از هر بار استفاده سرنگ را  تمیز کند هر چند با تمیز کردن ممکن است رسوباتی در سرنگ باقی بماند. برای محلول‌های ناهمگن، بهترین گزینه سرنگ‌های Gastight است.

انواع سرنگ‌های Microliter:

  • سری 700، برای توزیع حجم از 0.5 میکرولیتر تا 500 میکرولیتر
  • سری 800، برای توزیع حجم از 0.5 میکرولیتر تا 250 میکرولیتر
  • سری 7000، برای توزیع حجم از 0.05 میکرولیتر تا 5 میکرولیتر

سرنگ‌های Gastight:

سرنگ‌های Gastight برای توزیع مایعات و گازها ایده‌آل هستند. دارای نوک پیستون از جنس PTFE که توسط دستگاه پرس شده از نشت ترکیبات مایع و گاز جلوگیری می‌کنند تشکیل شده‌اند . این ویژگی برای نمونه‌های ناهمگن مفید است زیرا احتمال ایجاد رسوب و از کار افتادن پیستون سرنگ را کاهش می‌دهد.

انواع سرنگ‌های Gastight:

  • سری 1700، برای توزیع حجم از 1 میکرولیتر تا 500 میکرولیتر
  • سری 1800، توزیع حجم از 1میکرولیتر تا 250 میکرولیتر
  • سری 1000، توزیع حجم از 100میکرولیتر تا 100 میلی‌لیتر
  • سری super، این سرنگ‌ها برای توزیع حجم از 50 میلی‌لیتر تا 2 لیتر ایده‌آل هستند.
  • سرنگ‌super تنها سرنگی است که به جای شیشه از لوله اکریلیک ساخته شده‌اند.

سرنگ‌های Calibrated:

شرکت هامیلتون خدمات کالیبراسیون برای سرنگ‌های کالیبره شده و سرنگ‌های دیجیتال را نیز ارائه می‌دهد. یک گواهی کالیبراسیون به همراه محصول ارائه می‌شود و این روش با گواهی کالیبراسیون N.I.S.T انجام می‌شود.

سرنگ‌های Digital:

در اکثر مواقع برای خواندن درجه دستگاه با چالش مواجه هستیم. سرنگ دیجیتال خطای عددی را از بین برده است.

منبع :
hamiltoncompany.com
Hamilton Reference Guide